OrkesterMester

Logo for OrkesterMesterOrkestermester

På Herningvej Skole startede 3.-klasserne i sommeren 2020 med at spille musik på et nyt instrument. De er med i et fireårigt projekt, ’OrkesterMester’. OrkesterMester er et samarbejde imellem Aalborg Kulturskole og Herningvej Skole med midler fra Kulturministeriet og Nordea-fonden.

Harmoniorkester

Hvert år bliver nye 3.-klasser koblet på. Orkesteret er et harmoniorkester. (Træblæsere, messingblæsere og slagtøj). Det første år startede orkesteret ud med fløjte, klarinet, cornet og althorn/trombone for herefter at udvide instrumentariet de følgende år.

Orkesterundervisning

På 3. og 4. årgang er orkesterundervisningen obligatorisk for eleverne i en af deres musiktimer. I musiktimerne deltager både lærere fra Aalborg Kulturskole og skolens egne musiklærere. Efterfølgende har eleverne mulighed for at deltage i gratis orkestersammenspil. Undervisningen vil blive placeret umiddelbart efter skole. For elever der ønsker det, vil det desuden være muligt at melde sig til almindelig instrumentalundervisning i kulturskoleregi på Herningvej skole.

Billede af processen i OrkesterMesterInitiativ fra skolebestyrelsen

Ansøgningen om at blive OrkesterMester skole blev til på baggrund af et initiativ fra skolebestyrelsen, som havde et ønske om, at flere af skolens elever fik mulighed for at deltage i musikundervisning i Kulturskolen. Både for at få mere musik på skolen og for at få flere børn til at tage del i kulturelle fællesskaber. Musik er som et verdenssprog, hvor alle kan forstå og respektere hinanden.

Når man spiller i et orkester, skal man holde sin egen stemme samtidig med, at man skal lytte efter og følge de andre. Ingen kan undværes, men alle bliver hørt. Vi underviser eleverne i at kunne begå sig i det fællesskab et orkester er. Samtidig får børnene mulighed for at få de helt særlige succesoplevelser, som kan give mod på verden.

Aalborg Kommunes skolevæsen arbejder efter visionen: ”Noget at have det i”, hvor en af målsætningerne er, at ”alle har mod på at deltage i verden”. Her er der fokus på at udvikle det enkelte barns stemme, identitet og ståsted, alene og som en del af et fællesskab, som et led i den demokratiske dannelsesproces.