Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Inklusionsvejleder

Inklusionsvejleder                                                                                                                                         

Hanne SmedMit navn er Hanne Smed og jeg er inklusionsvejleder på Herningvej Skole. Jeg kan kontaktes via ”Beskeder” i AULA. 

Min baggrund for at være inklusionsvejleder på Herningvej Skole er mange års erfaring indenfor specialpædagogiske skoleområde. Jeg har arbejdet med undervisning og udvikling af børn og unge på specialskole for børn med autisme, ADHD og lignende udviklingsforstyrrelser.
Min erfaring siger mig blandt andet, at der i praksis er brug for en øget forståelse af de vanskeligheder og styrker, som sårbare børn og unge har og et stort behov for at kunne se praktisk, pædagogiske ideer. Jeg er ofte stødt på spørgsmålet: Hvordan gør man alt dét, som teorien fortæller os? Hvad vil det i praksis sige at skabe f.eks. forudsigelighed, struktur og visualisering i barnets liv? 
Nogle af de specialpædagogiske og inkluderende tiltag kan være "en ordentlig mundfuld" at introducere i eksempelvis en klasse. Her lover jeg, at de allerfleste elever vil sætte stor pris på struktur, forudsigelighed og visualisering - så længe vi ikke i vores undervisningsstil går hen og bliver rigid, men bevarer den fleksibilitet, der er nødvendig, når vi omgås mennesker.
Jeg gør opmærksom på, at hvert eneste barn er unikt, og derfor vil vi meget sjældent - blandt de praktisk pædagogiske ideer - kunne lave en direkte overførsel til det barn, vi skal støtte i sin udvikling.
Vores kræfter vil være givet godt ud til hele klassen, og vi vil sandsynligvis opleve, at vi gradvist vil få mere ro, læringslyst og glæde i klasseværelset.
•    Skabe mulighed for inklusion for børn med diagnoser.
•    Vejledning og implementering af struktureret og visuel klasseledelse
•    Sparring og vejledning i forhold til netværksmøder, statusmøder, indstilling til PPR og forvaltningens specialteams.
•    Trivselsarbejde i samarbejde med klasselærer, forældre og trivselsperson 
•    AKT-problematikker
•    Inklusion i teori og praksis
•    Viden og vejledning om diagnoser til kollegaer og forældre 
•    Specialpædagogiske læringsmetoder
•    Opbygning af klasselokalet og læringsfællesskaber, der skaber arbejdspladser til de enkelte elever, med mulighed for et arbejdsmiljø og arbejdsprocesser, der gør, at eleven får mest mulig progression og læring.
•    Skabe mulighed for sansestimulering i klasserne.
•    Vejlede i undervisningsdifferentieringen/metode der kan skabe motivation og lyst til læring for den enkelte elev.
•    Kognitive børnesamtaler (selvforståelse/selvindsigt).
•    Vejledning og sparring til Forældresamtaler