Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Princip for test, evaluering og feedback

Mål

Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige som de kan. Derfor arbejder vi på Herningvej Skole systematisk med elevernes progression gennem test, evaluering og feedback på alle klassetrin. Når vi arbejder med test, evaluering og feedback, så er det med fokus på den enkelte elev, på gruppen og på klassen.

Alle elever får løbende feedback og involveres i evalueringen af deres progression for at øge deres motivation og læringsudbytte.

Rammer

Evaluering og feedback handler om at give både det pædagogiske personale, eleverne og forældrene mere viden om elevens udbytte af undervisningen.

Derfor arbejder vi med evaluering på flere måder:

  • Det pædagogiske personale evaluerer løbende elevernes faglige udvikling i hvert enkelt fag
  • Det pædagogiske personale evaluerer og vurderer løbende elevernes sociale udvikling
  • Eleverne vurderer ligeledes selv deres egen faglige og sociale udvikling
  • Ledelsen følger elevernes faglige og sociale udvikling

 

Den enkelte pædagog eller lærer, der gennemfører en evaluering eller test bruger naturligvis resultaterne selv, men lige så vigtigt er, at resultaterne deles i teamet omkring en klasse, så alle har så fuldstændigt et billede af hver enkelt elev som muligt. Dermed kan teamet samarbejde om både den enkelte elev og klassens samlede udvikling.

Selvom evaluering ofte er summativ i den forstand, at den giver et billede af, hvad eleven har lært på et givet tidspunkt, så er målet formativt. Dvs. vi anvender evaluering og test for at kunne træffe informerede beslutninger om de rette handlinger for bedst muligt at hjælpe hver enkelt elev videre i sin udvikling.

Den gode feedback er en dialog mellem det pædagogiske personale og elever om, hvor eleven er henne, hvad der fungerer godt, og hvad der udfordrer. Feedback er først og fremmest tænkt som feedforward – det vil sige hensigten er at bruge tilgængelig viden til at anvise eleven og de voksne omkring eleven fremad- og handlingsrettede anvisninger på gode næste skridt.

Elever er forskellige og reagerer forskelligt på undervisning og derfor er det vigtigt at det pædagogiske personale løbende kan tilpasse undervisning og andre tiltag. Det er også vigtigt at det pædagogiske personale løbende kan fortælle eleverne om det naturlige næste udviklingstrin, så eleven ved, hvor opmærksomheden bør rettes hen.

Elever får løbende feedback gennem samtaler med det pædagogiske personale ligesom hjemmet orienteres meddelelsesbogen og i skole-hjem-samtaler. Når eleverne begynder at få karakterer i udskolingen er disse også en del af den samlede evaluering, test og feedback.

På skolen følger vi de nationale retningslinjer for karaktergivning og test f.eks nationale overgangstest, trivselsmåling, sprogscreening, ordblindescreening og afsluttende afgangsprøver, og vi tilstræber at test på skolen i øvrigt bruges formativt. Evaluering af elevernes læring og elevens læringsprogression formidles i kommunikation mellem skole og hjem og via fælles digital platform.

Skolebestyrelsen forventer derudover at der løbende arbejdes med test og evaluering i alle fag. Det er op til det pædagogiske personale at vælge de metoder og systemer, der skønnes bedst til det aktuelle formål og klassetrin. Vejlederne laver en plan for minimumstest og -evaluering incl. obligatoriske nationale test samt forslag til supplerende tests til det øvrige personale. Planen forelægges skolebestyrelsen årligt.

Godkendt i skolebestyrelsen d. 9. maj 2023