Sammen om læsning

Det er vigtigt, at dit barn bliver god til at læse.
Læsning har betydning for, hvordan dit barn klarer sig i skolen og i livet.
En god læser har lettere ved at lære i alle skolens fag og senere gennemføre en ungdomsuddannelse.
Uanset hvordan dit barn læser, kan du som forælder hjælpe dit barn til at blive en bedre læser.
TID TIL LÆSNING
Dit barn bliver en god læser ved at læse meget. Det er en stor hjælp for dit barn, hvis I læser 15-20 minutter hver dag.
Det er vigtigt, at dit barn synes, at det er rart at læse. Dit barn lærer bedre, når du roser og opmuntrer.
Undgå at blive forstyrret eller afbrudt, mens I læser.
TAL OM DET I LÆSER
Det er med til at udvikle dit barns sprog og læsning, hvis I taler sammen om det, I læser.
Jo flere ord dit barn lærer, jo bedre muligheder får dit barn for at blive en god læser.
Børn skal kende mange ord for at forstå indholdet i de bøger, de læser.
I kan tale sammen om indholdet, om ord, der er svære at forstå, om billederne eller om andre ting, I kommer til at tænke på, når I læser.
Stil åbne spørgsmål til dit barn, og tag dig tid til at besvare dit barns spørgsmål.
Hvis I taler et andet sprog end dansk, kan I også bruge det sprog, når I taler om bogen.
Tal med dit barn på det sprog, du er bedst til. I kan også læse bøger på jeres modersmål.
DE SVÆRE ORD
Er der ord, dit barn ikke selv kan læse, kan du:

• Sige ordets første bogstaver/lyde
  • Lade dit barn gætte ud fra sammenhængen
  • Læse ordet højt for dit barn

Ret ikke, hvis dit barn læser forkert, med mindre det går ud over forståelsen af det læste.
Er teksten for svær at læse, kan du læse dem højt for dit barn.
Man kan også downloade et gratis oplæsningsprogram til computeren på www.adgangforalle.dk
Hvis dit barn har svært ved at læse bøger selv, kan mange bøger lånes som lydfiler på biblioteket.
LYST TIL LÆSNING
Det er vigtigt, at læsningen bliver en hyggelig stund mellem dig og dit barn.
Oplever du, at dit barn ikke har lyst til at læse, kan du overveje følgende:

• Er bogen for svær? Dit barn skal kunne læse langt de fleste ord selv.
  • Synes dit barn, at bogen er kedelig? Find bøger, der handler om noget, der interesserer dit barn.
  • Har dit barn svært ved at koncentrere sig?

Du kan gøre læsetiden kortere.
Har dit barn specifikke læsevanskeligheder?
Henvend dig til dit barns dansklærer eller til skolens læsevejleder.
FIND FLERE BØGER
Dit barns lærer og skolens bibliotekar kan hjælpe med at finde bøger, der passer til dit barn. Ellers kan I også besøge det lokale bibliotek, som også kan hjælpe.
I kan logge ind med dit barns UNI-login og læse bøger på de danskportaler, som skolen har abonnement på. Hvis du er i tvivl om, hvilke portaler det drejer sig om, så spørg dit barns dansklærer.