Princip for Blå Mandag

Princip for Blå mandag på Herningvej skole

”Blå mandag” blev oprindeligt indført, så konfirmander efter festen søndag med en grad af lovlighed kunne udeblive fra undervisningen mandag.  Det er så med tiden blevet til en dag, som alle elever i 7. årgang kan gøre brug af, dog under nedenstående hensyn.

Formålet:

Formålet med at have en ”Blå mandag” er at styrke sammenholdet i klassen, hvor man i fællesskab kan fejre konfirmationen samt fællesskabet i klassen.

Administration:

Blå mandag drøftes blandt forældre og elever på første forældremøde i 7. klasse (eller ved et særskilt møde evt. i 6. klasse) med henblik på at skabe en dag, som kan styrke sammenholdet i klassen og en dag, hvor forældrene kan være med til at skabe tryghed omkring arrangementet.

Det er primært eleverne der planlægger Blå mandag, forældrene kan hjælpe til hvor det er aktuelt.

Blå mandag skal planlægges så alle elever i klassen har mulighed for at deltage denne dag. Der skal primært være tale om fælles aktiviteter, som vil bidrage til at styrke sammenholdet i klassen.

Det anbefales at gøre brug af elever fra tidligere årgange til at deltage i det første møde, hvor disse kan komme med inspiration til hvordan planlægningen samt indholdet kan gribes an.

Blå mandag fastlægges til at være første skoledag efter konfirmationsdagen for eleverne på 7. årgang.

For de elever der deltager i den fælles arrangerede Blå mandag planlægges der ingen undervisning. Såfremt man ikke deltager i den fælles Blå mandag er der almindelig skoledag. Såfremt man udebliver fra denne, registres dette som ulovligt fravær.

Godkendt i Skolebestyrelsen d. 30. november 2020.