Princip for brug af digitale medier på Herningvej Skole

Dette princip tager udgangspunkt i, at et nyt behov såvel som nye tekniske muligheder gør det relevant at gentænke anvendelsen af digitale medier i undervisningen som alternativ til videreudvikling af eksisterende systemer, metoder og tilgange.  Når klasseundervisning skal kombineres med onlineundervisning, stilles der højere krav og større ambitioner på såvel nationalt som kommunalt niveau og det stiller større forventninger til skolernes brug af digitale medier.

Forventninger i forbindelse med brug af digitale medier vil medvirke til:

1. at højne elevernes faglige niveau
  2. at styrke skolernes evne til inklusion
  3. at motivere de elever, der i dag kan have svært ved at finde lysten til mere aktiv deltagelse i undervisning
  4. forbedring af kommunikation via teknologier og gøre kommunikation nemmere mellem lærer/elev og skole/hjem
  5. læring og kompetenceudvikling
  6. at alle mødes i den digitale verden og skaber nye fællesskaber og ny kultur sammen
  7. at elevernes digitale dannelse styrkes (se evt. skolens Kommunikations- og mediestrategi)

Formål

Princippet for brug af digitale medier på Herningvej Skole skal sikre skolens brug af digitale medier er tidssvarende og fremmende for både elevers læring og skole-hjem-samarbejdet.

Mål

Anvendelsen af digitale medier skal ske, hvor det styrker den faglige og sociale indlæring samt digital dannelse.

Anvendelsen af digitale medier i undervisningen på skolen tilskyndes.

Anvendelsen af digitale medier skal styrke skole-hjem-samarbejdet.

Regler

Man har ansvar for eget digitalt udstyr (fx mobiltelefoner, tablets, computere), såfremt der sker skade på dette i skole- eller DUS-tiden er det enten egen forsikring eller skadevolders forsikring, der skal dække skaden. Dette anses som private sikringsforhold, så skolen inddrages ikke i sådanne sager.

Anvendelse af mobiltelefon er ikke tilladt i timerne, med mindre andet er angivet fra det pædagogiske personales side.

Der må ikke tages eller deles billeder, filmes eller optages lyd medmindre der er givet tilladelse fra de involverede.

Der må ikke tages billeder, filmes eller optages lyd i omklædningsrummene

Anvendelse af elektroniske devices skal være pædagogisk hensigtsmæssigt. Hvis anvendelse af det pågældende device virker forstyrrende, skal den afleveres til personalet, og kan afhentes senest når skoledagen er slut.

Visning/anvendelse af indhold på devices skal være i overensstemmelse med angivne aldersbegrænsninger fx spil og film må ikke spilles/vises på skolen, såfremt disse ikke modsvarer barnets og klassekammeraters alder. Såfremt en elev siger fra/stop skal dette respekteres.

Ved brugen af sociale medier så som Facebook henviser vi endvidere til Aalborg Kommunes officielle retningslinjer:

Ved brugen af billeder og video på internettet henviser vi endvidere til Aalborg Kommunes officielle retningslinjer: Datatilsynets hjemmeside

Princippet er drøftet i MED d. 7. nov. 2019

Godkendt i skolebestyrelsen d. 13. nov. 2019