Princip for lektiehjælp og faglig fordybelse
- Skolen tilstræber at integrere lektiehjælp og faglig fordybelse i både den faglige og den understøttende undervisning.
- Skolen tilstræber, at lektiehjælp og faglig fordybelse understøtter elevernes sociale kompetencer, tiltro til egne evner og motivation for at gå i skole.
Dette princip skal ses i relation til de tre nationale mål fra skolereformen:
- Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan.
- Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater.
- Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professional viden og praksis.
Skolebestyrelsen vil med dette princip give mulighed for mere differentieret læring, udvikling og fordybelse.
Formål:
Sikre det højst mulige faglige og dannelsesmæssige læringsudbytte hos eleverne.
Mål:
- At kunne tilbyde eleverne individuel faglig udvikling, læring og fordybelse.
- At skabe ro og respekt om det at tilegne sig viden.
- At styrke elevens ansvar for egen læring.
- At lære eleverne at kunne planlægge og tilrettelægge eget arbejde.
Praksis:
- Elever i udskolingen får bl.a. mulighed for faglig fordybelse i deres toninger/valgfag samt fagdage.
- Mulighed for faglig fordybelse gives bl.a. i projektuger og toningsdage.
- Ugeplan for kommende uge udsendes elektronisk til elever og forældre fredag.
- Ugens læringsmål (LM), som viser, hvad eleverne skal lære/lave i løbet af ugen, og som er afstemt med Ugeplanen, udleveres til eleverne mandag.
- LM er differentierede og giver mulighed for elevinddragelse ift. læringsstil og tempo.
- Hvis eleven ikke er blevet færdig med LM, når ugen er gået, giver klasselærerne besked til forældrene, som vurderer om barnet skal lave LM færdigt hjemme.
Beskeden gives i AULA. - Pædagogisk personale, elever og forældre forventes at være i tæt dialog ift. omfanget og niveauet af LM.
- Eleverne arbejder primært med LM i ”båndet” (Indskoling og mellemgruppe i 3. – 4. lektion og udskolingen kl. 12 – 12.30, men kan i princippet arbejde med LM i samtlige lektioner, hvor det pædagogiske personale vurderer, at det er hensigtsmæssigt.
- De elever, som ønsker at arbejde med LM hjemme, må gerne dette.
- De elever, der ikke kan overskue omfanget af LM for eksempel for en hel uge, bliver guidet af det pædagogiske personale.
Elevernes hjemmeaktiviteter
- Skolen tilstræber at involvere hjemmene i elevernes læring med opgaver og ideer til hjemmeaktiviteter, der understøtter den faglige læring.
- Skolen tilstræber, at elevernes hjemmeaktiviteter
- er motiverende
- inddrager forældrene
- viser forældrene, hvad eleven lærer i skolen.
- Daglig læsetræning, månedsopgaver samt større afleveringer kan stadig gives for som lektier, der skal klares hjemme.
Vedtaget i skolebestyrelsen d. 8. november 2021