Princip for ordblinde

Princip for ordblinde elever

Formål:

At sikre en tidlig identifikation af de ordblinde elever og sikre, at alle ordblinde elever på Herningvej Skole har lige deltagelsesmuligheder i undervisningen.

Mål:

Overordnet følger vi på Herningvej Skole de læsepolitiske retningslinjer for elever i læsevanskeligheder, som Aalborg kommune har beskrevet her.

For at sikre målet om så tidlig identifikation af ordblinde elever som muligt, samarbejder læsevejlederen med primært dansklærerne om at følge de elever tæt, som viser bekymrende læseudvikling. I indskolingen har vi en beskrevet evalueringsplan, som læsevejleder er ansvarlig for afvikles – resultatet af de test, der er beskrevet, drøftes løbende mellem team/dansklærer og vejleder. De nationale test for alle klassetrin - både de frivillig og de obligatoriske -  drøftes til klassekonferencerne i foråret.

I indskolingen følges der op på resultaterne ved tiltag i og uden for klassen. I klassen arbejdes der f.eks. med særlige læseindsatser – uden for klassen arbejdes der på små læsehold sammen med læsevejleder.

For mellemtrin og udskoling er indsatsen fra læsevejleder primært vejledning og i nogen grad co-teaching og undervisning på små hold uden for klassen.

Alle elever screenes for ordblindhed i slutningen af 2. klasse. De elever, der ud fra screeningen viser bekymrende læseudvikling, afdækkes yderligere gennem test og lærerens observationer i den almindelige undervisning. Hvis der er grundlag for det, testes eleven i foråret i 3.klasse for ordblindhed med den nationale ordblindetest.

Elever der fortsat viser bekymrende læseudvikling efter 3.klasse – men som ikke er testet ordblinde - følges tæt af lærer og læsevejleder. Er læseudviklingen vedvarende bekymrende trods særskilt indsats, er det muligt at teste disse elever for ordblindhed senere i skoleforløbet.

Det er læsevejleder, der udfører ordblindetesten.

Når en elev er testet ordblind tilmeldes eleven DMI (Den Mobile Indsats) – som er Aalborg kommunes tilbud til ordblinde elever.

Det er skolens ansvar i samarbejde med eleven og forældre at sørge for, at den ordblinde elev har lige deltagelsesmuligheder i undervisningen.  Den specifikke ansvarsfordeling mellem elev, forældre, lærerteam og vejledere i arbejdet med at sikre lige deltagelsmuligheder fremgår af den enkelte elevs ordblindehandleplan.

Det er IT-vejleder for ordblinde, der opretter og er tovholder på handleplan for den ordblinde elev. Handleplanen udfyldes i samarbejde mellem elev, forældre, klassens team, læsevejleder og IT- vejleder for ordblinde. I handleplanen er der en klar ansvarsfordeling mellem alle parter. Handleplanen revideres en gang om året.

Når en elev er testet ordblind, indkalder IT-vejleder for ordblinde og læsevejleder klassens team, hvor der orienteres om procedure og ansvarsfordeling.

Procedure og ansvarsfordeling, når en elev testes ordblind - fra test til handleplan.

Læsevejleder og IT vejleder for ordblinde ( IT-vejleder.)

1. En elev testes ordblind af læsevejleder.
  2. Læsevejleder eller lærer giver forældre besked om testen - uanset resultatet.
  3. Læsevejleder giver IT-vejleder besked, hvis en elev er testet ordblind.
  4. IT-vejleder opretter en handleplan for den ordblinde.
  5. IT-vejleder giver forældre besked om handleplanen, som forældrene skal udfylde deres del af.
  6. Eleven udfylder sin del af handleplanen.
  7. IT-vejleder tilmelder eleven til NOTA.
  8. Læreren får af IT-vejleder adgang til handleplanen når forældrene er færdige med at skrive.
  9. Læreren indkalder forældre og læsevejleder til et møde om handleplanen.
  10. Når planen er færdig, eDoc’er IT-vejleder handleplanen.
  11. Opfølgning på handleplanen er en gang om året - enten ved særskilt møde eller dobbelttid til skole/hjem samtale, her kan IT-vejleder eller læsevejleder bruges som sparring inden mødet og deltage, hvis det er nødvendigt.
  12. Alle fagpersoner kan løbende skrive i handleplanen - eksempelvis huske at indskrive nye mål, væsentlige testresultater mm – IT-vejleder eDoc’er planen en gang om året.
  13. IT-vejleder giver besked til klasselæreren, når det er tid til opfølgningsmøde på handleplanen (det er ca. et år efter første møde - og en gang om året herfra).

Fra test til handleplan:

Læse-

vejleder

Elev

Lærer/team

It vejleder for ordblinde elever

Forældre

Testes ordblind

1

Besked til forældre om resultatet

2

Besked til IT-vejleder for ordblinde

3

Opstart af handleplan

4

Forældrene får via mail adgang til handleplan og udfylder deres del

5

Eleven udfylder sin del af handleplanen

6

Tilmelding til nota

7

Lærere/ vejleder udfylder handleplanen

8

Lærer indkalder forældre og læsevejleder til møde med forældre om handleplanen og den fælles del udfyldes her

9

Handleplanen e-dockes

10

Opfølgning på handleplanen en gang om året

11

Alle fagpersoner kan løbende skrive i planen – IT- vejleder e-docker en gang om året

12

13

Ordblindhed og IT (LST - LæseStaveTeknologi))

Målet med arbejdet med ordblinde elever og IT er at gøre eleverne selvhjulpne og yderligere at sikre, at eleverne via deres IT kundskaber har lige deltagelsesmuligheder i undervisningen.

IT-vejlederen for de ordblinde elever har løbende samtaler med eleverne omkring elevens it-kundskaber. Hver elev mødes med IT-vejlederen hver 3. -4.  uge, hvor der snakkes om, hvad der fungerer godt, og hvor der er udfordringer i de programmer, der bruges i undervisningen.

På Herningvej Skole bruges primært programmerne AppWriter og NOTA - yderligere bruger vi forskellige Apps og Googledrev, som også rummer muligheder for at bruge læse- stave teknologi.

Forældremøde

Der bliver afholdt 2 møder, hvor IT-vejleder for ordblinde og læsevejleder deltager. Her vil der være mulighed for at stille spørgsmål, og for at få en introduktion til Appwriter.

Forældremøderne for ordblinde elever ligger lige efter skolestart og i igen februar.

Godkendt i skolebestyrelsen d. 13. januar 2021