Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Antimobbehandleplan

Herningvej Skoles Antimobbehandleplan

Inholdsfortegnelse

  • Definition på mobning
  • Opdagelse af mobning
  • Intervention og beredskab
  • Konkret handleplan ved konstatering af mobning
  • Indsats over for mobning
  • Forældrenes rolle
  • Digital mobning
  • Hvordan forebygger vi digital mobning
  • Persondataloven

Definition på mobning

”En person er mobbet eller plaget, når han eller hun gentagne gange og over en vis tid bliver udsat for negative handlinger (trusler, hån udelukkelse, sårende og nedsættende bemærkninger, fysisk vold o.l.) fra én eller flere personer”.

Mobning er oftest et gruppefænomen og defineres således af Helle Rabøl Hansen:

”Mobning er en gruppes systematiske forfølgelse eller udelukkelse af en enkelt person på et sted, hvor denne person er tvunget til at opholde sig”.

Mobning kan altså både være enkeltstående og/eller gentagne tilfælde af fysisk eller psykisk chikane. Det gælder også, hvis det foregår på sociale/elektroniske medier.

Mobning er et kompliceret fænomen, og det handler om mere end blot mobbeoffer og mobbeudøver   Link

Mobning er handlinger, der holder en eller flere elever udenfor fællesskabet, bevidst eller ubevidst. Mobning opstår i fællesskaber som mangler noget positiv at samles om, og foregår ved forskellige typer handlinger, der markerer hvem, der holdes udenfor. Mobning udspringer af utrygge kulturer, der opstår i sociale sammenhænge, man ikke kan trække sig fra.

Opdagelse af mobning

Klasselæreren og øvrige lærere/pædagoger (Skole og hjem) skal være specielt opmærksomme, hvis en elev pludselig ændrer adfærd, fx

  • En elev ikke vil i skole
  • En elev venter længe, inden vedkommende går hjem
  • En elev har ødelagte bøger, ting eller tøj
  • En elev ikke viser medfølelse

 

Hvis der forekommer uheldig adfærd mellem elever, skal det pædagogiske personales kommunikationen intensiveres. Den enkeltes iagttagelser af tendenser til mobning videregives til alle lærere/pædagoger, der færdes i pågældende afdeling, så alles opmærksomhed kan skærpes og samarbejde om indsats igangsættes.

Intervention og beredskab

Alle voksne – skolens medarbejdere og forældre – er forpligtet til at handle, hvis man får kendskab til mobning.

Der vil altid forekomme konflikter, som af nogle elever opleves mere voldsomme end af andre. Det er vigtigt, at den enkelte elevs oplevelser behandles og forstås. Der vil også på en skole altid forekomme konflikter, som skal løses og som kræver, at der sættes handlinger i gang.

Da verden er foranderlig og børnenes vilkår også er under konstant forandring, vil arbejdet med forebyggelse mod mobning aldrig slutte, men hele tiden have behov for fokus. Skolen vil løbende iværksætte forebyggende indsatser mod mistrivsel, drilleri og konflikter.

Konkret handleplan ved konstatering af mobning

  • Skolens ledelse skal altid orienteres ved tilfælde af mobning.
  • Klasselæreren er forløbsansvarlig til implicerede elever og forældre, indtil problemet er løst.
  • Skolens trivselsperson og ledelse inddrages efter behov ved udarbejdelse af handleplan.  
  • Elev, forældre og klasselærer beskriver situation og det oplevede.
  • Evt. kontaktes skolens Trivselsperson eller ledelse, og deltager i møde med elev, forældre og klasselærer.
  • Det udarbejdes inden for 10 arbejdsdage handleplan for:
    • Hvad der gøres her og nu, hvem der er ansvarlig og hvem, der gør hvad.
    • Hvad der gøres på lang sigt for, at understøtte elevens trivsel.
  • Teamet omkring eleven orienteres om mobningen og handleplan for at stoppe denne.
  • Handleplanen formidles til de implicerede parters forældre.

Indsats mod mobning

  • Forekommer der mobning eller lignende, skærpes tilsynet (evt. øges antallet af gårdvagter) i pågældende afdeling.
  • Elevens forældre og klasselærer fortæller ”offeret”, at de er bekendt med mobningen, og at de straks er klar til at hjælpe, og at hjælpen vil foregå i samråd med ”offeret”.
  • ”Offeret” gives under trygge rammer lejlighed til at fortælle udførligt om sin oplevelse af mobningen. Hvis ”offeret” ønsker det, kan en god kammerat deltage i samtalerne.
  • De involverede parter konfronteres med den uønskede og uacceptable adfærd. Der opstilles klare aftaler om øjeblikkelige ændringer, som derefter følges nøje i den efterfølgende periode. Forældrene orienteres og inddrages.
  • I henhold til cirkulæret om god ro og orden i Folkeskolen gennemføres passende sanktioner i forhold til uønsket adfærd, hvis mobningen ikke straks ophører, eller hvis den genopstår.
  • Opfølgning foregår ved tilbagevendende samtaler med de involverede og deres forældre indtil klasselæreren, forældrene og de involverede konstaterer, at mobningen er ophørt. Herefter gennemføres opfølgende samtaler efter behov.
  • Der er sideløbende særligt fokus på arbejdet med klassens trivsel og på opbygning af en tryg kultur og gode relationer.

 

Forældrenes rolle

Forældre skal på forældremødet ved skoleårets start drøfte klassen og årgangens trivsel og indgå aftaler om, hvordan forældregruppen indbyrdes kontakter hinanden og hvordan forældregruppen kan medvirke til, at øge trivsel og læring i børnegruppen.

Forebyggelse af mobning og bedre trivsel sker bl.a. gennem forældre-børn aktiviteter.

Forældre kan evt. inddrage værdi- og dialogspil mm.

Digital mobning?

Børn og unge er opvokset med digitale medier, og derfor skelner de ikke mellem den digitale og den fysiske virkelighed. For dem er det hele den samme virkelighed. Dette betyder også, at den digitale mobning, som foregår på sociale medier, altså digitale medier der bruges socialt, kan sidestilles med den mobning, vi oplever uden for de digitale medier. Mekanismerne er de samme. Dog adskiller den digitale mobning sig fra den traditionelle mobning på følgende parametre:

  • Da der kan benyttes anonymitet på de sociale medier, kan det skabe endnu større usikkerhed, da ”offeret” ikke nødvendigvis kender afsenderen.
  • Den digitale mobning kan foregå 24 timer i døgnet og er ikke begrænset til kun at foregå i skoletiden.
  • Det kan være særligt krænkende, da ”offeret” ikke ved, hvor mange der har set de krænkende kommentarer eller billeder, og fordi man som ”offer” ikke har mulighed for at slette dem igen.
  • Krænkelser bliver ofte usynlige for voksenindblanding, da de foregår på flygtige medier som snapchat, hvor indholdet forsvinder efter kort tid.

Hvordan forebygger vi digital mobning

Skolen medvirker først og fremmest ved at understrege det værdigrundlag og de grundregler, som skolen har formuleret, så alle elever er bekendt med disse.

For at forebygge mod digital mobning, såvel som traditionel mobning, skal der opbygges trygge, tolerante fællesskaber uden for de sociale medier, både elever og forældre imellem. Sammen styrker vi elevernes digitale dannelse, og vi har sammen et ansvar for, at vi klæder dem på til at begå sig i den digitale, såvel som den fysiske, verden. Ligesom et barn skal lære at køre cykel, skal det lære at begå sig i verden – herunder også den digitale.

På skolen arbejder vores it-medarbejdere fast forebyggende med undervisnings-materialet ”Dit liv på Nettet”. Dette udbredes i skolens 2., 4., 6. og 8. klasse. Oplæggene beskæftiger sig hovedsageligt med netetik og digital dannelse, med henblik på at hjælpe eleverne med at få en bred forståelse af det digitale liv. Dermed er præsentationen med til at forbedre og gøre eleverne i stand til at kunne forebygge og håndtere de problematikker og konsekvenser, de kan komme ud for i den digitale verden. I forlængelse af oplæg i klasserne, tages temaet op på næstkommende forældremøde.

Samtidig findes forældreoplæg, der gennemføres ved udlevering af computere. I forbindelse med forældreoplægget opfordres forældre til at lave normsæt og aftaler i forhold til børnenes brug af digitale medier.

Der opfordres til, at forældrene har åben og ærlig kontakt, og involverer og interesserer sig for børnenes digitale verden, såvel som den fysiske verden. Der er ligeledes mulighed for at inddrage skolens SSP-betjent ift. oplæg vedrørende den lovgivningsmæssige del.

Der kan findes yderligere inspiration til arbejdet med trygge børnefællesskaber og digital dannelse på:

www.underviserportal.dk

https://redbarnet.dk/skole/sikkerchat/

http://www.friformobberi.dk/article/om-mobning

https://redbarnet.dk/sletdet/

https://youtu.be/5pCNwMXR_nY (Hvorfor opstår mobning)

 

Hvis vi oplever, at et barn udsættes for digital mobning, gælder samme indsats/handling som ved traditionel mobning.

Persondataloven

Der er en lovgivning, som brugerne af sociale netværk skal være opmærksomme på.

Persondataloven gælder, når der offentliggøres oplysninger om andre personer f. eks. i et indlæg, der skrives på nettet. Persondataloven gælder også, når der offentliggøres billeder med andre personer end en selv.

Når folk genkendes:

Det er personoplysninger, når nogen kan finde ud af, hvem det handler om. Det kan altså godt være personoplysninger, selv om personens navn ikke skrives.

Det må der offentliggøres:

Hvis der ikke er givet samtykke, må der kun offentliggøres oplysninger, som ikke er krænkende om en anden person.

Det må der ikke offentliggøres:

Alle har oplysninger, der ikke kommer andre ved. Det er oplysninger om private forhold. Persondataloven beskytter den slags oplysninger. Hvis en person offentliggør dem, kan personen risikere at blive straffet.

Har personen givet samtykke?:

Hvis der er givet samtykke fra en person, må der normalt godt offentliggøres oplysninger om personen. Hvis der er tale om en mindreårig, skal forældrene give lov.

Hvis det generer en anden person:

Lyt til det, hvis den person, som der er lagt noget ud om, ikke bryder sig om det. Enten ved at fjerne det fra internettet eller ved at godtgøre, at der er givet samtykke.

Gå altid først til den ansvarlige:

Er der utilfredshed med, at en anden person har offentliggjort personlige oplysninger, så kontakt i første omgang denne person. Personen er ansvarlig for det og skal tage stilling til protesten. Det samme gælder, hvis det drejer som billeder.

Straffeloven:

Hvis en person krænker andre personer alvorligt, kan personen komme i konflikt med straffeloven.

 

Revideret og besluttet i skolebestyrelsen d. 8. november 2022