Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Princip for arbejdets fordeling mellem det pædagogiske personale på Herningvej Skole.

Princip for arbejdets fordeling mellem det pædagogiske personale på Herningvej Skole.

Formål:

Skabe rammerne for højst mulig læring og trivsel blandt eleverne. 

Skabe rammerne for et fagligt og socialt udviklende miljø for det pædagogiske personale. 

 

Mål:

Skolelederen leder og fordeler arbejdet, hvilket betyder, at skolelederen har ansvaret for arbejdets fordeling mellem alle skolens ansatte.

 

For 4.-9. årgang varetages alle fagopdelte timer så vidt muligt af lærere med den aktuelle fagkompetence For 0.-3. årgang varetages alle fagopdelte timer så vidt muligt af lærere med den aktuelle fagkompetence, men her kan ledelsen også, hvor det findes relevant, vælge at inddrage pædagogerne. 


Det tilstræbes, at der er en høj kvalificeret varetagelse af de opgaver, der ligger ud over de fagopdelte timer, fx trivsel, læsevejledning, dansk som andet sprog, understøttende undervisning, samarbejde med eksterne parter, mv.


I fordeling af arbejdsopgaver skal der så vidt muligt lægges vægt på vurderinger af opgavens indhold og omfang, medarbejderens erfaring og kompetence samt klassens sammensætning.  Det pædagogiske personale organiseres i Professionelle læringsfællesskaber, hvor samarbejdet skal være fagligt udviklende og gensidigt understøttende. På det ugentlige teammøde samarbejdes om ugeplan og læringsmål for at kvalificere elevernes udbytte af læringssituationen. Dagen/ugen skal tænkes som en helhed, så børnene får glæde af både lærere og pædagogers faglighed (Jf. Princip for skolens arbejde med elevens læring på Herning Skole) herunder LM og Ugeplan.

Team 1: 0. – 1. årgang

Team 2: 2. – 3. årgang

Team 3: 4. – 6. årgang

Team 4: 7. – 9. årgang  


De enkelte teams samarbejder om planlægningen af årets arbejde på årgangene. Dette sker inden for de af ledelsen fastsatte pædagogiske og økonomiske rammer.

Teamet evaluerer løbende både det faglige og sociale arbejde, samt deltager i skolens udviklingsarbejde i øvrigt. 


Klasselærerfunktionen deles som udgangspunkt af to personer fra det pædagogiske personale tilknyttet klassen.

 

Klasselærerfunktionen varetager fX kontakt til forældre, praktiske opgaver, udviklings- og elevsamtaler, sociale arrangementer, samarbejde med eksterne og kontakt til kontaktgruppen. 

Deres fordeling af opgaver afstemmes internt mellem de implicerede personer. Begge er dog ansvarlige for alle elever i den pågældende klasse.

Vikardækning, dette uddybes i Princip for undervisningens organisering. 

 

De formelle rammer:

Princippet ligger i forlængelse af såvel skolens værdiregelsæt og skolens øvrige principper som af kommunens mål og rammer samt Folkeskoleloven. Sidstnævnte angiver i §45, stk. 2, at ”Skolelederen leder og fordeler arbejdet mellem skolens ansatte og træffer alle konkrete beslutninger vedrørende skolens elever. Lederens konkrete beslutninger vedrørende skolens elever inden for de mål og rammer og principper, som kommunalbestyrelsen henholdsvis skolebestyrelsen har fastsat, kan ikke behandles af kommunalbestyrelsen.” 

 

Vedtaget i skolebestyrelsen d. 8. november 2021