Princip for skole-hjem-samtaler

Formål:

Skole-hjem-samtaler skal sikre, at skolen og forældrene i samarbejde tager ansvar for det enkelte barns faglige, sociale og dannelsesmæssige udvikling.

Mål:

Skole-hjem-samtaler giver forældrene et fyldestgørende billede af barnets faglige udbytte og trivsel, og er med til at sikre at evt. faglige og trivselsmæssige problemer opdages i tide.

Skole-hjem-samtaler er med til at sikre et samarbejde om, at alle elever udfordres i forhold til deres potentiale gennem fastsættelse af individuelle faglige og sociale mål.

Skole-hjem-samtaler sikrer dialog mellem det pædagogiske personale og forældre i forhold til fastsættelse og opnåelse af målene for barnets faglige og sociale udvikling.

Skole-hjem-samtaler sikrer konkrete aftaler mellem skolen og forældrene om, hvordan forældrene kan støtte deres barn i at nå de faglige og sociale mål.

Skole-hjem-samtalen understøttes af elevens læringsplan, som løbende udarbejdes i MinUddannelse, samt evt. anden form for skriftligt materiale.

Skolens ansvar:

Skolen tilstræber at indkalde til skole-hjem-samtaler i tilpas god tid, og at afholde samtalerne, så alle forældre har reel mulighed for at deltage.

Skolen indkalder til skole-hjem-samtaler to gange om året, en i efteråret og en i foråret.

Skolen tilstræber at give forældrene fyldestgørende viden om, hvordan de i hjemmet kan støtte deres barns læring.

Såfremt skolens pædagogiske personale eller forældrene vurderer, at der er behov for ekstra skole-hjem-samtaler eller forældremøder er det en mulighed.

Forældrenes ansvar:

Forældrene forbereder sig til skole-hjem-samtalen ved at gennemgå elevens læringsplan sammen med deres barn.

Mindst én forælder deltager i skole-hjem-samtalen.

Med mindre andet er aftalt deltager eleven i skole-hjem-samtalen fra 4. klasse og opefter.

Vedtaget i skolebestyrelsen d. 23. oktober 2019

Se evt.: Princip for skole-hjem-samarbejdet på Herningvej Skole