Trivselsforum

Hvad er det?
Trivselsforum er en mulighed for, sammen med forældre og barn/ung, at drøfte bekymringer for et barn. Her mødes vi på tværs af forvaltnings-tilknytning og finder ud af, hvilken vej vi sammen kan gå. Vi finder ud af, hvad vi skole og hjem oplever, og laver en fælles plan. Hvis der er en sag i familiegruppen, skal vi i stedet indkalde til netværksmøde.

Hvorfor?
For tværfagligt og med forældrene at få den tidligst forebyggende og mindst indgribende indsats. Vi gør det, for at vi alle sammen er enige om/oplyste om udfordringen, retningen og målet. Indbyrdes koordinering og fælles retning!

Hvordan?
1. Klasselærer og forældre taler om, om trivselsforum er en mulighed. Evt. har der tidligere været holdt Børnekonference.

2. Klasselæreren afklarer, om der er andre end de faste deltagere, klasselærer og forældre, der skal deltage.

3. Klasselæreren sender (evt. med hjælp fra skolesekretær) invitation og dagsorden til forældrene og andre deltagere.

4. Klasselærer forbereder sig og indsamler viden. Sparrer med teamet. Gode møder kræver god forberedelse.

5. Skolesocialrådgiver, Sabina, er mødeleder og guider gennem sos-modellen.

6. Klasselæreren sørger for referat fra mødet. Tag evt. billede af tavlen og sæt det ind i beslutningsreferat.

Hvor tit?
Da der skal koordineres tværfagligt, afholdes der fast Trivselsforum 1 gang hver måned. Datoerne ligger fast fra skoleårets start.
Trivselsforum beskrives også på Nogetathavedeti.

Faste deltagere ved Trivselsforum Flg. kan evt. deltage i Trivselsforum:
Forældre og evt. barn/ung Trivselsperson fra afdelingen
Klasselærer SSP (Samarbejde mellem skole, sociale myndigheder og politi) v/Thomas Rygh
Skolesocialrådgiver, Sabina Vejleder/ressourceperson – Herningvej Skole
PPR-psykolog, Emilie Repræsentant fra Fritidsklub fx FC Herningvej
Skolesundhedsplejerske, Birgitte Lærer/pædagog tilknyttet barnet.
Inklusionsvejleder, Hanne Smed

SOS-modellen