Princip for skolens arbejde med elevens læring på Herningvej Skole

Dette princip skal ses i relation til nedenstående mål:

• Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan.
  • Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater.
  • Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professional viden og praksis.
  • Alle elever på Herningvej Skole kender deres ret til at lære og trives.

Formål:

Sikre det højst mulige faglige og dannelsesmæssige læringsudbytte hos eleverne i trygge rammer.

Mål:

Undervisningen tilrettelægges, udføres og evalueres ud fra ”6 indikatorer på god undervisning”

1. Undervisningens faglige niveau
  2. Undervisningens gennemførelse – struktur
  3. Undervisningens gennemførelse – (tydelig og inkluderende kommunikation i et trygt og godt læringsmiljø)
  4. Konsolidering og sikring af det lærte
  5. Kontrol af elevernes forståelse af gennemgået stof/materialer og deres forståelse af forventninger til dem.
  6. Feedback/Feedforward

Skolen fokuserer på målstyret læring i den sammenhængende skoledag.

Den målstyrede læring skal ikke forstås som individuelle mål, men fælles mål for forløbet og klassen.

Skolen bør i så høj grad som muligt sætte tydelige læringsmål for, hvad den enkelte elev skal lære, understøtte deres læring, evaluere på om eleven når målene og give eleven konstruktiv feedback.

Den varierede skoledag skal være med til at motivere den enkelte elev til at lære så meget som muligt. Eleven skal støttes i at udvikle bevidsthed om egen udvikling og rolle heri.

Eleven skal i så høj grad som muligt inddrages i arbejdet med at fastsætte mål for egen læring.

Forældrene skal i så høj grad som muligt inddrages i elevens arbejde med LM, for således at understøtte og motivere elevens læring. (LM = Læringsmål som eleven skal lære/lave i løbet af ugen).

Det pædagogiske personale skal løbende arbejde med at opstille og følge op på elevens individuelle læringsmål, gennemføre målstyret undervisning og udføre tydelig klasserumsledelse.

For at følge elevens progression anvender skolen både de obligatorisk og frivillige nationale test.

Elevernes læring foregår både på og udenfor skolen. Daglig læsetræning og større afleveringer i udskolingen, forventes eleverne også at arbejde med hjemme.

Skolens pædagogiske personale laver hver uge en ugeplan for eleverne samt en LM der er tilpasset de enkelte elever, som sikrer

• At eleverne oplever tydelige læringsmål
  • At elevernes skoledag/uge bliver præget af forudsigelighed og struktur
  • At eleverne hver dag får mulighed for at arbejde med læringsmålene på en sådan måde, at de oplever medindflydelse på valg af læringsstrategi og de lærer at planlægge og regulere deres arbejdsindsats.
  • At eleverne får feedback på deres læringsmål
  • At eleverne oplever helhed og mulighed for fordybelse
  • At læringsmålene bliver differentierede

Skolens pædagogiske personale laver årsplaner og læringsforløb i ”MinUddannelse” for således at sikre:

• At de alsidige mål bliver kendte af alle elevens lærere/pædagoger
  • At forældrene kan få dybere indsigt i børnenes alsidige udvikling og læring

Princippet er godkendt d. 30. november 2020.