Princip for skole-hjem-samarbejdet

Princip for skole-hjem-samarbejdet på Herningvej Skole

Princippet for skole-hjem-samarbejdet på Herningvej Skole tager afsæt i skolens værdiregelsæt.

Skole og forældre skal i samarbejde, og med værdighed og respekt, tage ansvar for det enkelte barns læring og trivsel.

• Skole-hjem-samarbejdet giver forældrene et fyldestgørende billede af barnets faglige udbytte og trivsel og er med til at sikre at evt. faglige og trivselsmæssige problemer opdages i tide.
  • Skole-hjem-samtaler er med til at sikre et samarbejde om, at alle elever udfordres i forhold til deres potentiale, gennem fastsættelse af individuelle faglige og sociale mål.
  • Skole-hjem-samarbejdet sikrer dialog mellem lærere og forældre i forhold til fastsættelse og opnåelse af målene for barnets faglige og sociale udvikling.
  • Skole-hjem-samarbejdet sikrer konkrete aftaler mellem skolen og forældrene om, hvordan forældrene kan støtte deres barn i at nå de faglige og sociale mål.
  • Skole-hjem-samarbejdet understøttes af elevens læringsplan, som løbende udarbejdes i MinUddannelse, samt evt. anden form for skriftligt materiale.

Skolens ansvar:

• Det fremgår af klassernes Årsplan- og aktivitetskalendere, hvornår der holdes forældremøder, og skole-hjem-samtaler.  Årsplan- og aktivitetskalendere er synlige på skolens hjemmeside fra skoleårets start i menuen [Skoleårets årstal]
  • Såfremt skolens pædagogiske personale eller forældrene vurderer, at der er behov for ekstra skole-hjem-samtaler eller forældremøder er det en mulighed.
  • Skolen laver løbende elevplaner ifm. arbejdet med ”MinUddannelse” (link findes i AULA).  Skolen tilstræber at give forældrene fyldestgørende viden om, hvordan de i hjemmet kan støtte og motivere deres barns læring.
  • Skolen tilstræber, at forældrene får en fyldestgørende viden om elevens udvikling i alle fag hvert år.
  • Skolen giver forældre indsigt i elevens hverdag i form af tekst og billeder på AULA, hjemmesiden, Ugeplan/LM og Facebook.
  • Med udgangspunkt i ”Learning Pipeline for elever og forældre” fra skoleårets start laves en forventningsafstemning med forældre og elever.

Forældrenes ansvar:

• Forældrene sørger for at eleven møder udhvilet, har fået morgenmad, har madpakke med, har orden i penalhus, skoletaske, gymnastiktøj mv.
  • Forældrene gennemgår ugeplanerne sammen med deres barn.
  • Forældrene er opsøgende ift. skole-hjem-samtalen, kontakter elevens klasselærere og får aftalt tidspunkt for denne/disse samtaler.
  • Forældrene tilstræber, at mindst én forælder deltager i skole-hjem-samtalen.
  • Forældrene forventes at bakke op om elevens ugeplan og elevens arbejde med LM.
  • Forældrene er velkommen til at deltage i undervisningen, de skal blot rette henvendelse til læreren inden timerne og bede om lov.
  • Forældrene skal min. en gang dagligt holde sig opdateret i AULA.  Det forventes at forældrene ved direkte henvendelse fra personalet besvarer og følger op på denne henvendelse.
  • Forældrene forventes at deltage i og bakke op om klassens sociale liv (fx deltage i sociale arrangementer, arrangerer legeaftaler, deltagelse i kontaktgruppens arbejde)

Vedr. forældre til børn i indskolingen:

• I de første skoleår er det vigtigt at forældrene afhenter barnet på skolen, da dette styrker skole-hjem-samarbejdet, man knytter kontakt og skaber større kendskab mellem skole og hjem.
  • Forældrene til børn i Dussen forventes at tilkendegive ferie.
  • Forældrene til børn i Dussen skal bruge Min Institution til beskeder om ”gå-hjem” indenfor DUS tid. Beskeder skal sendes senest kl. 13 samme dag som beskeden er gældende for.

Vedr. forældre til børn i udskolingen:

• Forældrene forventes at bakke op om ekskursioner ud af huset i form af hjælp til transport til arrangementer efter skoletid.

Elevernes ansvar (2. – 9. årgang):

• Eleverne er i samarbejde med hjemmet ansvarlig for at møde forberedt, have orden i penalhus, skoletaske, gymnastiktøj mv. og sørge for at computeren er opladet.
  • Eleverne skal min. en gang dagligt tjekke AULA for beskeder mv.
  • Eleverne skal orientere hjemme om aktuelle ting fra skolen.

Princippet ligger i forlængelse af såvel skolens værdiregelsæt, skolens kommunikationsstrategi, skolens øvrige principper, Kommunens mål og rammer samt Folkeskoleloven.

Vedtaget i skolebestyrelsen d. 23. oktober 2019