Velkommen til Herningvej DUS

DUS på Herningvej skole er et sted, hvor børnene lærer at skabe gode relationer, lærer at indgå og deltage i fællesskaber, tilbydes en masse forskellige aktiviteter og ikke mindst, får ”venner for livet”.

Vi har stort fokus på, at børnene udvikler deres begrebsforståelse, lærer at ”vente på tur”, får ”bedste venner” og i det hele taget bliver gode til at lege. Det er gennem legen at man ”træner” til fungere sammen i fællesskaber. Som aktiv deltager i fællesskaber at det man kan indgå nødvendige kompromisser, være fleksibel, lære at få empati for andre mennesker og i det hele taget at kunne ”mestre” sit eget liv.

Herved lærer vi børnene at ”vi er alle forskellige, derfor er ingen anderledes”.

Der vil være program for aktiviteter i DUS i klassernes ugeplan, som sendes ud hver fredag.

Praktiske informationer:

Åbningstider hver dag kl. 6.30 – 8.00 og efter skoletid frem til kl. 17.00

Skolefridage/skoleferier DUS er åben for de børn, som er tilmeldte kl. 6.30 – 17.00. Børnene skal dog være i DUS senest kl. 9.00 af hensyn til planlægning af aktiviteter. Tilmelding til DUS på skolefridage og skoleferier forgår i komme/gå modulet i AULA. Dussen har sommerferielukket i 2 uger i juli, samt i perioden mellem jul og nytår. Der kan ansøges om nødpasning ved henvendelse til DUS og indskolingsleder Dina Thunberg.

Indmelding kan ske fra dag til dag og skal ske digitalt på www.pladsanvisningen-online.dk. I Aalborg Kommune har vi pladsgaranti i børnepasningen for børnehaveklassebørn og til og med 3. klasse. Pladsgarantien betyder, at man er sikret en plads i den dus, der er tilknyttet den skole, hvor barnet indskrevet.

Udmelding skal ske med en måneds varsel, det skal indberettes elektronisk inden udgangen af en måned på www.pladsanvisningen-online.dk.

Komme/gå modulet i AULA Efter aftale med forældre sender vi gerne børn hjem fra dus eller til andre aktiviteter. Aftaler herom foregår via komme/gå modulet i AULA. Vi sender børn hjem fra dus på halve og hele timer fx kl. 14.00 eller 14.30. Vi tjekker beskeder inden børnene har fri fra skole og som forældre kan I ikke forvente at vi læser beskeder. På denne måde kan vi bruge tiden sammen med jeres børn og ikke på praktiske opgaver. Opstår der noget akut, kan i altid ringe til DUS, men vi gør opmærksom på at dette er i særlige tilfælde, hvor I ikke har haft mulighed for at give besked inden børnene har fri fra skole. Når vi har læst jeres besked, vil personalet i DUS sende en besked tilbage, så I er sikre på at beskeden er modtaget. Vi forventer at forældre selv opdaterer kontaktoplysninger i AULA. Her kan man kontakte skolens sekretærer, for hjælp ved behov.

Mad i DUS Børnene må gerne spise medbragt mad i DUS.

Legetøj i DUS Børnene må gerne medbringe legetøj i DUS, vi gør dog opmærksom på at legetøj medbringes på eget ansvar.

Elektronik i DUS Mobiltelefoner, Ipads og andet elektronik skal være slukket og ligge i skoletasken medmindre, at der er indgået andre aftaler med personalet. Derudover henviser vi til skolens generelle politik om brug af elektronik. Aftaler om gåtider og kommunikation med børnene/forældre foregår gennem personalet i DUS.