Klasseledelse

Det starter med digRetningslinjer for klasseledelse på Herningvej Skole
Hvad er klasseledelse?
● Klasseledelse defineres som en samlebetegnelse for de praksisser, lærere og pædagoger anvender til at skabe et værdigt og meningsfuldt rum for elevers læring og udvikling.
● Klasseledelse udgør en kompleks og målrettet bestræbelse på at rammesætte, organisere, støtte, facilitere og differentiere lærings- og udviklingsprocesser for alle elever inden for trygge rammer.
● I klasseledelse er det didaktiske, faglige og sociale viklet ind i hinanden.

På Herningvej Skole er vi enige om:
● Vi vil skabe rum til optimal læring for alle elever.
● Vi vil stilladsere eleverne, så de får mulighed for læring.
● Vi vil fordre en proces hen mod selvregulering, således at det enkelte barn proportionelt med alder og skolegang bliver (mere) indrestyret.
● Det er vigtigt, at der er ensartethed i klasser, teams, årgange, afdelinger og på skolen - MEN med plads til individuelle tiltag.

Indskoling (0.-3. klasse)

VIGTIGT! At vi alle i personalegruppen er loyale overfor beslutningerne og retningslinjerne, for at skabe struktur, ensartethed og forudsigelighed.

Alle retningslinjer implementeres allerede på 0. årgang.

DAGEN:

Morgenritual:

- Der arbejdes med morgenmappen fra klokken 7.50 - 8.05.

- Stille musik

- Ingen forældre i klassen

- Time timer

- Rød på tavlen

- Morgenmapperne kan med fordel ligge på elevernes plads

● Piktogrammer: dag, dato, årstid, år. (Ens sæt er i samlemappe - klasseledelse)

• Ugeskema gennemgåes og hænges op i klassen hver mandag morgen.

● Gennemgå dagens program ved piktogrammer (Samme piktogrammer bruges ved ugeskema)

• Dagens program bliver på tavlen resten af dagen.

● I starten af hver time præciseres de enkelte timers plan og mål på tavlen.

• Frikvarter:

- Første ring betyder ind, drikkedunk klar, toiletbesøg overstået m.m.

- Efter hvert frikvarter evalueres pausen.

● ANDET:

• Klasserne gør brug af Time-timer, når det er pædagogisk hensigtsmæssigt.
  • Klasserne gør brug af 1-2-1-2-3, hvor der klappes i takt. Målet er at skabe ro og opmærksomhed.
  • Klasserne har en toiletpolitik - den hænger visuelt i klassen.
  • Ingen mobiler i indskolingen med mindre særaftale, som skal noteres i klasselog.
  • Gruppe- og læringsmakker: Der hænger gruppe- og læringsmakker visuelt i klassen.
  • Inklusionsvejleder kan være behjælpelig med materialer til støtte af elever ift. deltagelse i undervisning.

RØD, GUL, GRØN, ORANGE:

• Klasserne gør brug af rød, gul, grøn og orange. Målet er en visuel markering, samt at regulere lydniveauet.  Oversigt skal hænge synligt i klassen (Oversigt findes i samlemappe - klasseledelse)

• Alle elever er som udgangspunkt i klassen. Det er selvfølgeligt muligt at lave gruppearbejde eller andet udenfor klassen. Det er læreren, der bestemmer, hvilket læringsrum eleverne skal undervises i.  Vi tilstræber, at alle skal kunne inkluderes i læringsrummet. Søg evt. vejledning ved inklusionsvejleder.
  • Klasserne skal have en pauseplads, som kan benyttes af alle (Husk, det altid er et tilbud til eleven).
  • Regler for individuelle særaftaler mht. pausepladser, skemaer og lign. deles til teammøderne og bliver nedskrevet i MinUddannelse, hvis muligt. Disse er i indskolingen synliggjort i klassen.

Mellemtrin (4.-6. klasse)
Morgenritual:
● Piktogrammer: Ens sæt er i samlemappe - klasseledelse (Samme piktogrammer bruges ved ugeskema). De samme piktrogrammer, som bruges indskolingen, benyttes også på mellemtrinnet.

• Ugeskema gennemgåes og hænges op i klassen hver mandag.

● Gennemgå dagens program. Dagens program bliver på tavlen resten af dagen. I starten af hver time præciseres de enkelte timers plan og mål på tavlen.

RØD, GUL, GRØN, ORANGE:

• Klasserne gør brug af Time-timer, når det er pædagogisk hensigtsmæssigt.
  • Alle elever er som udgangspunkt i klassen. Det er selvfølgeligt muligt at lave gruppearbejde eller andet udenfor klassen. Det er læreren, der bestemmer, hvilket læringsrum eleverne skal undervises i.  Vi tilstræber, at alle skal kunne inkluderes i læringsrummet. Søg evt. vejledning ved inklusionsvejleder om pauseplads, sansestimulering osv.

Regler for individuelle særaftaler mht. pauser, skemaer og lign. deles til teammøderne og bliver skrevet ind i MinUddannelse.
Der skal hænge forslag til gruppeinddeling og læringsmakker på væggen i klassen.
Mobiltelefoner skal være i tasken og lydløs og vibratorløs, med mindre læreren anviser andet.

Udskoling (7.-9. klasse)
Morgenritual:
● Gennemgå dagens program. Dagens program bliver på tavlen resten af dagen.

Ugeskema gennemgåes og hænges op i klassen hver mandag morgen.

Der hænger forslag til kendt gruppeinddeling og læringsmakker på væggen i klassen.

● I starten af hver time præciseres de enkelte timers plan og mål på tavlen.
● Alle elever er som udgangspunkt i klassen. Det er selvfølgeligt muligt at lave gruppearbejde eller andet udenfor klassen. Det er læreren, der bestemmer, hvilket læringsrum eleverne skal undervises i. Vi tilstræber, at alle skal kunne inkluderes i læringsrummet. Søg evt. vejledning ved inklusionsvejleder om pauseplads, sansestimulering osv.

Regler for individuelle særaftaler mht. pauser, skemaer og lign. deles til afdelingsmøderne og bliver skrevet ind i MinUddannelse.

RØD, GUL, GRØN, ORANGE:

Klasserne bruger Time-timer, når det er pædagogisk hensigtsmæssigt.
Mobiltelefoner: Mobiltelefoner skal være i tasken og lydløs og vibratorløs. Med mindre læreren anviser andet.
Pauserne bruges bl.a. til at hente vand, gå på toilettet osv. så dette ikke forstyrrer i timerne.